Jmenuji se Martin Šístek a jsem fotograf pocházející z Plzně. Fotografování se pro mě stalo vášní, která se mě intenzivně drží od patnácti let. Rozhodl jsem se, na základě svých opodstatněných zkušeností, i Vás seznámit se způsobem, který finančně zhodnotí Vaše fotografie. Jsou jím FOTOBANKY.
Prodejem fotografií, prodejem vektorové grafiky a prodejem ilustrací přes fotobanky se zabývám od roku 2008. Činnosti, kterým se věnujete srdcem, chcete postupem času vyšperkovat k dokonalosti, neustále se vzdělávat a zlepšovat se ve svých krocích. Navíc činnost, která Vás nesmírně baví, a považujete ji za svou vášeň, Vám v neposlední řadě může začít opravdu i vydělávat.
Nenalhávejme si, že toto štěstí není vykoupeno jistou daní. Cesta je to velmi zdlouhavá, chvílemi trnitá, náročná, ale věřte, že pokud překonáte první pády, vydržíte a vytvoříte si portfolio se 100 a více prodejními pracemi, jste na dobré cestě k Vašemu úspěchu!
FOTOBANKY. Co se pod tímto názvem vlastně skrývá?
Fotobanky a mikrofotobanky jsou agentury s online portfoliem fotografií, vektorové a bitmapové grafiky. Fotobanka je jednoduše prostředním článkem mezi prodávajícím a kupujícím. Pro fotografy jsou fotobanky dobrým zdrojem přivýdělku.
Fotobanky samozřejmě nezůstávají pozadu. Tudíž dobám, kdy jste ve fotobankách mohli nalézt pouze fotografie, dávno odzvonilo. Dnes ve FOTOBANKÁCH naleznete také:
- prodejní videa
- flashové animace
- flash (animace, komponenty, aplikace, efekty)
- videa
- animace
- hudba
- zvuky
Kde ale zúročit, zhodnotit a prodat také své ilustrace?
Opět svůj prodej bezpečně uskutečníte pomocí FOTOBANK. Ilustrace mají ve FOTOBANKÁCH své čestné místo a četné zastoupení, co se poptávky týče. Proč?
Důvod je prostý – dobrý fotoaparát má dnes každý, ale jen málokdo ovládá grafický editor a dokáže produkovat ilustrace. Ilustrace jsou i proto konec konců mnohem lépe prodejnější než fotografie.
Pod pojem ilustrace (vektorové ale i bitmapové – z Photoshopu) si však v žádném případě nedosazujte kreslené postavičky, tak, jak je znáte. Naopak si představte různé grafické elementy, návrhy stránek, vizitek či abstraktní pozadí.
FOTOBANKA jako přínosná forma přivýdělku
U některých fotobank budete muset prokázat, že vaše tvorba za to opravdu stojí. Není to ovšem žádná jaderná fyzika. Stačí pouze, když nahrajete pár ilustrací k posouzení.
Například Shutterstock.com, Fotolia.com tyto ukázkové ilustrace požadují. Naproti tomu Dreamstime.com, Depositphotos.com či 123rf.cz na ničem takovém, jako jsou ukázky, netrvají. Poslední dvě zmíněné, doporučuji jako startovní fotobanky – prostředí je v češtině a nemají vstupní kontroly. Na Depositphotos sice musíte nahrát 5 prvních fotografií, ale jak jednoznačně vyplývá z komentářů ostatních a také z vlastní zkušenosti vím, že opravdu přijímají téměř všechny. Takže pokud již máte nějaké portfolio, můžete začít nahrávat a vydělávat během několika hodin / dní.
Začít je velmi snadné. Nulové finanční nároky jsou velkým plusem
Vstup do lákavého světa fotobank je velmi snadný a bezpracný – stačí se na nich zaregistrovat (Dreamstime.com, Shutterstock.com, Fotolia.com, Depositphotos.com, 123rf.cz) a začít nahrávat svá díla. Pak už pouze sledujete své výdělky.
S administrativní stránkou si hlavu vůbec nelámejte – prodávat můžete na autorský zákon (není třeba živnostenský list – viz Danění příjmů z fotobank). Byrokratické papírování (registrace na úřadech, daně atd.) řešte, až budete mít co danit. Tzn., až budete mít z fotobank nějaký stálý příjem.
Pokud jste grafik/fotograf, tak již máte veškeré nutné vybavení a tedy do svého fotobankového rozjezdu nemusíte investovat ani korunu. Jen svůj čas. Pokud Vás tato činnost snad přestane bavit, přijdete tak pouze o tento vlastní investovaný čas (ale jednou nahrané obrázky vám můžou vydělávat i poté, co jste to zabalili).
Navíc pokud tvoříte grafiku již několik let (případně již pár let fotíte), máte jistě šuplíkové ilustrace, grafické návrhy, nebo skicy, které klienti odmítli. A to vše můžete najednou zhodnotit vložením do svého fotobankového portfolia, stejně jako fotografie (klidně můžete míchat fotky a ilustrace). Vaše předešlá práce se tak nebude válet ladem skladem.
Existuje snad něco flexibilnějšího?
Posuďte sami. Je jen na Vás, kdy a kde budete tvořit, co budete kreslit, nebo fotit. Jistě je lepší variantou způsob, nahrávat často, pravidelně a ve vlastním zájmu co nejkvalitněji. A také obsah (co kreslíte / fotíte) je lepší zaměřit na komerčnější – prodejnější – témata a vyhnout se umění, složitým kompozicím a komplikovaným ilustracím. Podle toho nakonec také budou vypadat vaše výdělky. Díky této svobodě jsou fotobanky skvělým způsobem přivýdělku. Můžete pracovat po večerech, ve volných chvílích, při ztrátě zaměstnání, nebo v momentě, kdy máte prostě náladu.
V tomto startovacím článku jsem se snažil nastínit a detailně popsat základní informace a výhody, proč pracovat pro fotobanky. Máte-li však další dotazy, neváhejte mě prosím kontaktovat.
Veškeré fotky co na webu naleznete je možné vytisknout na plátno, nebo kapa desku. Pokud se vám můj způsob a styl focení líbí mrkněte na portfolio a služby co nabízím.
Přečtěte si mého průvodce fotobankami
[sdonations]1[/sdonations]
Velice zajímavý článek, a jen tak pro představu, kolik ti za těch x let vydělávají databanky? Když bys třeba zprumeroval za jeden měsíc?